ТРАДИЦИЯТА В РАЗБИРАНЕТО ЗА ПРАВОВАТА ДЪРЖАВА В ОТЕЧЕСТВЕНОТО И
ЗАГРАНИЧНОТО ПРАВОСЪЗНАНИЕ
Автор: Д. В. Бондаренко
В днешно време един от
най--актуалните въпроси в политическата наука се явява въпросът за това, какво
представлява държавата, какви са нейната природа и роля в обществения живот, а
също така какви са пътищата за нейното развитие? Този жив интерес към дадения
проблем се обяснява с различни обстоятелства. Едно от тях е, че никаква
организация не може да се конкурира с държавата в многоплановостта на осъществяваната
от нея деятелност. Още Макс Вебер пише: "Почти няма такива задачи,
изпълнението на които, политическият съюз да не би взел в свои ръце ту тук, ту
там; от друга страна, няма такава задача, за която би могло да се каже, че тя
във всяко време и в пълнота, т. е. изключително, присъща на тези съюзи, които
исторически са предшествали съвременната държава" [1, 644].
Гореизложеният проблем се осмисля
на всички равнища – и на теоретическо, и на повседневно. Подходите, използвани
за неговото решение, са също тъй разнообразни. Един от най-интересните, по наше
виждане, е основан на анализа на отношенията, които възникват в системата
"власт - общество - гражданин". При този подход особена роля
принадлежи на концепцията за правовата държава.
С цел по-добре да бъде разбрана
същността на правовата държава би следвало да се обърнем към осмисляне идеята
за правова държава в отечественото правосъзнание. А, за да може, на свой ред,
отечествената традиция да се изложи в най-голяма степен релефно, нейният анализ
може да се осъществи в сравнение с западноевропейската правова мисъл.
Анализирайки философско-правовата
мисъл на Западна Европа и Русия не трябва да забравяме факта, че тя зависи не
само от субекта на творчеството, но и от епохата, а също така и от културата
като цяло. Прав е Иван Киреевски, който утвърждавал, че "западната
култура, като наследница на Античността и Древния Рим, се базира на принципите
за външен авторитет, на властта и на правото" [2, 65]. Поради това и в
концепцията за правовата държава в западноевропейското правосъзнание, законът
се превръща в решаващо средство за управление на всички аспекти от живота на
обществото, а неговото съблюдаване реално е по-изгодно от нарушаването му.
Приоритет на правото е ефективната система за контрол и надзор на съблюдаването
на закона, а пълната неотнимаемост на правата на човека и гражданина е принцип
на правовото разграничение на деятелността на различните разклонения на
държавната власт – такива са основните принципи на правовата държава в
западноевропейските концепции. Като главен и най-важен сред тях се откроява
принципът за разделение на властите.
Теорията за разделението на
властите, в този си вид, в който тя се възприема днес относно държавния
механизъм, се е появила преди повече триста години. За нейни основатели се
считат английския философ-материалист, създател на идейно-политическата
доктрина на материализма Джон Лок (1632 - 1704) и френският просветител,
философ и правовед Шарл Луи Монтескьо (1689 - 1755).
Говорейки за конкретните условия
и предпоставки за възникване на теорията за разделение на властите, е
необходимо не само да се изхожда от анализа на обективните фактори, но и да се
вземат под внимание субективните възгледи на нейните основатели.
Важно е да бъде отчетено,
например, че, бидейки привърженик на теорията за естественото право,
обществения договор, неотчуждаемостта на естествените права и свободи на
личността, и накрая, идеолог на социалния компромис и защитник на идеята на
либерализма, Дж. Лок не без основания разглеждал разработвания от него принцип
като един от способите за достигане на разработените в неговото светоразбиране
цели и решението на ред социално-политически задачи.
Той считал, "че само
държавата – носител на публичната (политическата) власт – е способна да
защищава правата и свободите на гражданите,да гарантира тяхното участие в
обществено-политическия живот, да достигне главната и велика цел –
съхраняването на собствеността, заради която хората се обединяват в политическо
съобщество" [2, 85].
Успешното изпълнение на тази
сложна мисия от страна на държавата непременно изисква, съгласно мировъзренията
на знаменития философ, прецизно разделяне на неговите публично-правови
пълномощия на уравновесяващи се една с друга съставни части и съответствено
изработването на различни "сдържащи" ги от прекомерни властови
залитания държавни органи.
В съответствие с тези виждания по
въпроса, пълномощия да приемат закони се възлагат на парламент, а пълномощия да
ги осъществяват - на монарха и правителството. Всички видове публично-властна дейности
и реализиращите ги държавни органи се разполагат в йерархически порядък.
Върховната власт е законодателната власт. Всички други клонки на властта са
подчинени на нея, но заедно с това й оказват активно въздействие.
Отстоявайки гореспоменатия способ
за организация на властта, Дж. Лок активно заставал против концепцията за
абсолютизация и неограничена власт.
Идеологически теорията за
разделение на властите била насочена против кралския абсолютизъм и служила за
обосноване на създалите се в условията на предреволюционна Франция на компромис
между буржоазията и дворянството. Държавна форма на такъв компромис във
Франция, както и в Англия, намираме в конституционната монархия.
От тези концепции произтича
важният принцип на построяване на обществото - принципът на всеуравняващата
справедливост.
По такъв начин, същността на
западната идея за правова държава се заключава в следното: правото е самодостатъчно
и доволно абстрактно понятие. То е основа на всичко. В нашата съвременност
концепцията за западната правова държава подчертава кризиса в правосъзнанието.
Причината за това – абсолютизацията на правосъзнанието за право, лишено от
каквито и да било духовни основания, основи.
Възниква въпросът: какви са особеностите
на схващането за правова държава в Русия?
Важно е да се отбележи: теорията
за правовата държава в Русия се е разработвала от такива учени-правоведи, като
Иван Илин, Павел Новгородцев и др. Основанията на теорията за правовата държава
поразително се отличава от западните такива. Това се обосновава по-разному: различен
манталитет, други генотипни културни черти, друга правова основа и пр.
В отечествената философско-правова
мисъл идеите за правова държава не могат да се разглеждат и прилагат вън от
живото правосъзнание. Какво представлява "живото" правосъзнание? Съгласно
идеите на руските мислители (Илин, Новгородцев), това е правосъзнание, основано
на идеите на християнството. А християнското учение, по мнението на бележития
мислител и философ И.А.Илин, "не е дало никакво ново учение за правото, за
правосъзнанието, за държавата и политиката, за законите и съда, за правата и съсловията.
То както че ли е изнесло всички тези предмети на втори план, като малосъществени...
То се е обръщало по-скоро към най-дълбоките източници на человеческия дух"
[3, 219].
По мнението на руските мислители,
този религиозен нравствен дух съобщавал на човека нов подход към целия свят, и,
следователно, към правото и държавата. Първооснование за правосъзнанието се явяват
не толкова справедливостта, колкото любовта, достойнството, доброжелателността,
миролюбието.
Разбирано по такъв начин правосъзнание
коренно се отличава от европейското, което е основано на всеуравнявающата
справедливост.
От подобно схващане за правосъзнанието
следва и разбирането за правова държава. То се разглежда като Родина, оформена,
определена от публичното право. Или по-другому - множество хора, свързани в
общност от духовна съдба, "събрали се на почвата на духовната култура и
правосъзнание" [3, 234]. С това, по същество, е казано изключително много.
Във всеки случай, едно е ясно - правото и държавата възникват от вътрешния
духовен мир на човека, създават се именно за духа и заради духа и се осъществяват
чрез посредничеството на правосъзнанието.
Традицията на разбирането на правовата
държава в отечественото правосъзнание е такава: държавата не е система за външен
ред, в отличие от европейската система за неговото разбиране. На практика, то се
твори вътрешно, духовно, душевно. Държавният живот само отразява външните постъпки
на хората, а се извършва и протича в техните души. Човешкото правосъзнание е
само оръдие за осъществяването му. Поради това всеки от нас приема своята държава
посредством правосъзнанието. Единството на Родината и държавата никога не ще
укрепне, ако правосъзнанието на гражданите се намира в състояние на брожение в съблазън
и разложение.
Единството на Родината и
държавата изисква вътрешно здраво и непоколебимо правосъзнание.
Посочените обстоятелства коренно
отличават руското разбиране за правова държава от европейското. Преждеизброените
особености представляват доказателство за особения, присъщ на всяко от
направленията манталитет, който разкрива пред нас най-интересните, самобитни
черти на руския и европейските народи.
Изследването на традицията в разбирането
за правова държава в отечественото и задграничното правосъзнание помага на младия
специалист да определи спецификата при формирането на понятието за право, държава,
правосъзнание, справедливост. А извеждането особеностите на правовата държава
помага на изследователя да сформира собствено виждане на повдигнатия проблем.
Литература
Вебер М. Избранные произведения.
М: 1990.
Марченко М.Н. Теория государства
и права в вопросах и ответах. М.: 2004.
Ильин И. А. Собрание сочинений. -
М.: 1996.- Т.1.
Авторизиран превод: йеродякон
Петър Граматиков
Няма коментари:
Публикуване на коментар