Йеродякон Петър Граматиков
Цел на глобалната седмица за хармонични междурелигиозни отношения, която се отбелязва всяка първа седмица на месец февруари, според Резолюцията на ООН, е да припознае “императивната необходимост от диалог между различните вероизповедания и религии и да посредствува взаиморазбирателството и съработничеството между людете”.
Тази цел бе поставена като приоритетна от Комитета на Министрите в Отговор (Doc. 9215) на Препоръка 1396 (1999) на Парламентарната Асамблея на Европа, приет на 765 среща на заместник-министрите на 19 септ. 2001 г, задължаващ правителствата в случай, когато религиозният плурализъм поражда разделения и напрежения, властите да отговарят не с ограничаване на религиозния плурализъм, но да осигурят взаимно уважение между различните групи.
В стиховете на Джалал ад-дин Руми има една притча, която прекрасно илюстрира практическото достигане на разбирателството, помирението и хармоничното съжителство: “Веднъж четирима приятели (грък, персиец, турчин и арабин) намерили монета и решили да си купят нещо, което ще се хареса на всекиго от тях. Мненията им не съвпаднали: гръкът поискал да купят “стафил”, персиецът – “енгур”, арабинът – “ейнаб”, а турчинът – “узюм”, заради което се изпокарали. Тогава един непознат предложил да купи нещо, което ще се хареса на всички. Те се съгласили и получили по чепка грозде – това било и стафил, и ейнаб, и енгур, и узюм. Такава е и Истината, до която достигат светиите на всички религии и която различните народи наричат по разному и което, основно заради неразбиране, води до вражди и войни.
Днес пред нас се изправят разнообразни глобални промени и предизвикателства, за които трябва да намерим оригинални и творчески решения – част от глобалната ни отговорност.
Искам да споделя с вас един цитат от бележития представител на сребърния век на руската религиозна философия Николай Бердяев, когото преди една година в рамките на конференция против ксенофобията и други форми на нетолерантност Високопреосвещеният Корчански митрополит Йоан Пелуши от Албанската Православна Църква припомни думите на руския мислител: “Винаги в света е имало две раси хора; те съществуват и днес, като това разделение е най-важното от всички останали. Съществуват онези, които разпъват, и тези, които са разпънати; онези, що подтискат, и тези, които са подтиснати; онези, които мразят, и тези, що са мразени; причиняващите страдания и страдащите; преследващите и преследваните. Ненужно е да обясняваме чия страна следва да вземат християните”.
В разпространяваните от Българският апостол Левски през 1869 г. прокламации на турски език сред родопското население се казва: “А вие братя на мохамедановата вяра, къде са вашите правдини... И вие братя сте погазени, излъгани, както и ний... Ний българите подаваме ви братската си ръка. Религиозни сметки не щем да водим с вас... мщсщлмане! В свободна България ума място за синца!...”
На 4 февр. 2011 г. Архиерейският Събор на Руската Православна Църква прие важен документ-определение “За въпросите на вътрешния живот и външата дейност на Руската Православна Църква”, в който последните три параграфа 48-50 разясняват главните задачи на дейността в областта на:
1/ междухристиянските връзки за съвместна защита на ценностите на християнския морал и традиционните семейни ценности, противодействие на дискриминацията на християните и разрушаването на християнската европейска традиция и общ отговор на процесите на либерална секуларизация и глобализация;
2/ междурелигиозният диалог за намиране отговор на общите за всички вярващи хора предизвикателства на съвремието, обезпечаване на мирен живот и сътрудничество на хората от различни религии, националности и култури, съвместно противопоставяне на екстремизма, тероризма и на опитите за изтласкване на религиозния мироглед встрани от обществения живот.
В Електронния Сборник на Арабската Мъдрост по Проекта Гутенберг (John Wortabet, 2010, EBook #33109) четем: “Човек не може да бъде мъдър без опит”; “Мъдрец не е този, който намира изход от злото, а онзи, който успява никога да попадне в зло”. Тези арабски пословици акцентират върху практическия мистицизъм, в който ценностите се прилагат в действията. Същото приблизително ни казва и св. ап. Иаков в Съборното си послание, гл. 2:
17. Тъй и вярата, ако няма дела, сама по себе си е мъртва.
18. Но ще рече някой: ти имаш вяра, пък аз имам дела; покажи ми вярата си без твоите дела, и аз ще ти покажа вярата си от моите дела.
19. Ти вярваш, че Бог е един: добре правиш; и бесовете вярват, и треперят.
20. Но искаш ли да разбереш, о суетни човече, че вярата без дела е мъртва?
26. Защото, както тялото без дух е мъртво, тъй и вярата без дела е мъртва.
В съвременна България пред нас стоят две алтернативи по отношение на инославните и иноверните религиозни общности в страната и религията по принцип. Първата е пътя на религиозния монопол. Модел, който познаваме отрелигиозното минало, което си е чиста форма духовен тоталитаризъм на религиозна основа, пътя на балканизацията, който деформира модерната социо-културна ориентация на православно-вярващите българи. Втората алтернатива е пътя напред, пътя на плурализма и европеизацията, който води до култивиране на равенство и толерантност в социума, законодателството и в душите на хората. Реалиите на плурализма спомагат всяка личност на глобалното село да задълбочи критически познаването на собствената си религия в светлината на множество различни културни исторически перспективи и да ги приема толерантно.
Мнозина велики люде от различни вери акцентират именно върху опита и действието. През 2-ри век Юстин Философ казва: “Нашата религия ни учи да обичаме не само нашите, но и чуждите, дори враговете си”. А Тертулиан подтвърждава: “Ако всички хора обичат своите близки, то християните се отличават от тях по това, че те обичат и ония, които ги мразят”. Св. Василий Велики (330-379) смята, че “всички, що служат истински на Бога са длъжни да имат за цел възстановяване единството на църквите, които в разни времена и по различни пътища са се отделили една от друга. Защото единството е дар от Бога и изисква дълбоко чувство на смирение без горделиво инатене. С този призив за “неспирно търсене” на единството на църквата, което е “безспирно пътешествие”, Патриарх Вартоломей откри провелата се на 7-14 окт. 2010 г. среща на Комисията “Вяра и Ред” в Колумбари, Крит – Гърция: “Жизнено важно е да се учим от ранните Отци и Майки на Църквата и от онези, които във всяко поколение, са отстоявали интегритета и интензитета на Апостолската вяра”.
Н. Всесветейшество Вселенския патриарх Вартоломей Първи се обърна към участниците във форума “Фундаментализъм и Вяра през Новото Хилядолетие: Поглед от Кръстопътя между Изтока и Запада” (25 окт. 1995 г.) със следните думи: “Църквата на Мира служи на Княза на Мира и ще стори всичко по своите възможности да го сподели с благословената човешка общност.” Защото, според патриарх Вартоломей, по думите на Американския мъченик д-р Мартин Лутер Кинг Мл.: “Любовта е единствената сила, способна да трансформира един враг в приятел”. За учението на Православната Църква фундаментално убеждение е, че Християнството трябва да играе активна роля в усилията към помиряването на всички хора. Това разбиране се основава на Христовото учение методологията на помирението, посредством включвае в диалог между страните с двуякото задължение да обичат Бога и да обичат своя ближен, което отразява божествените атрибути на Любовта, която изпълва същността и битието на Бог съвършено, безкрайно, неописуемо и неизчерпаемо (срв. 1 Йоан. 4:8 > “Който не люби, той не е познал Бога, защото Бог е любов”).
Бел.: Доклад в Американски Център при Столична библиотека, в рамките на кръгла маса по случай Седмицата на ООН за хармонически междурелигиозни отношения, 03.02.2012 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар