йеродякон Петър Граматиков
Публикувано: "Църковен вестник", Синодално издателство, София, 2003, бр. 19.
Предизвикателство към нашето съвремие представлява движението Ню Ейдж, което е оставило отпечатък върху различни страни от нашата култура и в съзнанието на хората. В идеен и понятиен план ученията, обединявани в движението Нова ера (или Епоха), заимстват от християнството, будизма, индуизма и окултизма, като почти изцяло покриват територията и проблематиката, вълнуващи теософията, антропософията и спиритизма.
Християнството и Ню Ейдж имат коренно различни виждания за човека и смисъла на живот.
Първа теза
Ню Ейдж е религия на доброто самочувствие, чиято задача е човешкото развитие и усъвършенстване. Целта е да се използва религията за подобряване качеството на живота.
Християнството е преди всичко религия на добротворството, понеже негов център е любовта Божия към човеците и цялото творение и любовта на човека към Бога и ближните. Не е вярно твърдението, че само този, който се чувства добре, върши добро. Човек, който е в нужда или страда, често проявява повече разбиране за човешките страдания, отколкото онзи, който има първокласен стандарт на живот.
Втора теза
Последователят на Ню Ейдж движението по принцип е наблюдател на живота. Смисълът на живота не е в движението, растежа, усъвършенстването, а в запазването на равновесие и спокойствие. Човек трябва да се превърне в зрител и наблюдател, за да се чувства добре, за да не допусне злото и страданията в света да редуцират качеството на неговия живот. Християнството не се дисоциира от страданието - вярата включва и страданията, следвайки примера на Иисуса Христа. Християнството познава и активното състрадание, не просто пасивното съчувствие.
Трета теза
Ню Ейдж, основавайки се на индуизма, разглежда реалността като филм, който вече е продуциран. Ако не ти харесва, можеш да го спреш, но не можеш да го промениш. Единствената възможност е игнориране посредством йога. Християнството разглежда живота като импровизация. Ние не знаем много за бъдещето, но задачата ни е да допринесем за успеха на пиесата, съвместно с нашите колеги и партньори. Ние имаме също така представа за червената нишка в пиесата, но понеже сценарият ни е предоставен за ориентир - Библията, която ще ни ръководи!
В по-голямата си част Ню Ейдж групите се ръководят от учители или гуру, които биват считани за божествени създания. Мечтата за божественост е главна характеристика на движението Нова ера. Християнството, от своя страна, е стъпило здраво върху Божиите заповеди и възлага надеждите си на Бога. Опитва се да остане вярно и на земята, и на небесата, понеже Сам Господ слезе на земята и „стана плът”. Когато Бог става човешко същество, човекът няма нужда да играе божество. Следователно на нас, християните, не се налага да ставаме богове с помощта на медитация или други способи.
Християнството е преди всичко религия на добротворството, понеже негов център е любовта Божия към човеците и цялото творение и любовта на човека към Бога и ближните. Не е вярно твърдението, че само този, който се чувства добре, върши добро. Човек, който е в нужда или страда, често проявява повече разбиране за човешките страдания, отколкото онзи, който има първокласен стандарт на живот.
Втора теза
Трета теза
Четвърта теза
Пета теза
Ню Ейдж повече или по-малко се характеризира с кармично мислене. Ако човек е неудачник, сам си е виновен, поради стореното в предишните животи: карма. Преуспелият човек не е задължен на никого, тъй като сам е сътворил собствената си съдба по време на предишните си животи. Християнството знае важността на действието в настоящия живот, понеже за своите дела ще отговаряме на Страшния съд, когато Христос ще въздаде правда като Съдия. Християните обаче знаят и това, че даже и след произнасяне на присъдата, хората са в благоприятна позиция, защото Съдията е също и Утешител и Защитник на подсъдимия.
Шеста теза
Ню Ейдж учението за кармата придава фатализъм на отношението към живота. Всичко е предопределено и за него може да се научи посредством астрологията и подобните методи на разчитане на съдбата и бъдещето. Учението за съдбата често се дължи на странен вид религиозност, където доминантно е чувството за нечистота и се изисква регулярно очистване.
Християнството също си поставя задача да се бори с нечистотата, но намира нейните корени в злото и първородния грях. Проблемът е в човешката гордост и алчност. Въпросите около вината и срама се разглеждат в светлината на Божието опрощение, засвидетелствано ни чрез Църквата Христова.
В хоризонта на вечността повечето членове на Ню Ейдж движението вярват, че са преживели множество животи и смърти, така наречената трансмиграция или реинкарнация на душите. Во веки веков човек ще умира и живее... и никога не ще се спаси от този кръговрат, освен ако не се извиси чрез добра карма. В действителност, добрата карма не води до спасение, защото всяка карма привързва човека към колелото на прераждането, та дори добрата карма привързва много по-силно, отколкото лошата. Единственият път извън този кръг е йога, която заличава (изгаря) всяка карма.
Християнството утвърждава, че прераждането води наникъде и представлява самозаблуда и нищо повече. Има само един път, който ни води до освобождение: даденото ни от Бога спасение в Иисуса Христа чрез Светия Дух, за да можем да станем участници в Царството Божие, а Христос ще ни поведе през смъртта към вечния живот и възкресението. Това е благовестието, което разчупва цикъла на реинкарнацията и разкрива суетното учение на новите религиозни учения, обединени в движението Ню Ейдж.
Християнството също си поставя задача да се бори с нечистотата, но намира нейните корени в злото и първородния грях. Проблемът е в човешката гордост и алчност. Въпросите около вината и срама се разглеждат в светлината на Божието опрощение, засвидетелствано ни чрез Църквата Христова.
Седма теза
Християнството утвърждава, че прераждането води наникъде и представлява самозаблуда и нищо повече. Има само един път, който ни води до освобождение: даденото ни от Бога спасение в Иисуса Христа чрез Светия Дух, за да можем да станем участници в Царството Божие, а Христос ще ни поведе през смъртта към вечния живот и възкресението. Това е благовестието, което разчупва цикъла на реинкарнацията и разкрива суетното учение на новите религиозни учения, обединени в движението Ню Ейдж.
Няма коментари:
Публикуване на коментар